شیوا مرادی؛ نادر نادری
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر مصرف رسانههای نوین بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کارآفرینی دانشگاه تهران است. در سالهای اخیر مطالعات محدودی در حوزه رسانه و کارآفرینی انجام شده که بیشتر آنها به کارآفرینی در رسانهها پرداخته و به نقش ترغیبی و ترویجی رسانهها در حوزه کارآفرینی توجه نکردهاند. این پژوهش برای اولین باراست که در ایران ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر مصرف رسانههای نوین بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کارآفرینی دانشگاه تهران است. در سالهای اخیر مطالعات محدودی در حوزه رسانه و کارآفرینی انجام شده که بیشتر آنها به کارآفرینی در رسانهها پرداخته و به نقش ترغیبی و ترویجی رسانهها در حوزه کارآفرینی توجه نکردهاند. این پژوهش برای اولین باراست که در ایران به بررسی تأثیر مصرف رسانههای نوین بر قصد کارآفرینانه میپردازد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است و جامعه آماری 450 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در مقاطع ارشد و دکترای رشته کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در سال 95-1394 هستند. نمونهگیری به روش احتمالی طبقهای نسبی متناسب و حجم نمونه 210 نفر است. نتایج پژوهش نشان میدهد که افراد موردمطالعه بهطور میانگین چهار ساعت از شبانهروز از اینترنت استفاده میکنند و بیشترین میزان رسانههای نوین اینترنتی مورداستفاده به ترتیب شامل وبسایتهای خبری آنلاین، شبکههای اجتماعی مجازی، وبسایتهای علمی و آموزشی و وبلاگها و ویکیها بوده است. نتایج بیانگر این است که رابطه معنادار و مثبتی بین مصرف رسانههای نوین و قصد کارآفرینانه در بین دانشجویان وجود دارد. بدین معنا که هرچه میزان مصرف رسانههای نوین اینترنتی در بین دانشجویان بالاتر میرود، انگیزه و قصد کارآفرینانه در میان دانشجویان موردبررسی بهویژه در بُعد درک امکانپذیری برای راهاندازی یک کسبوکار و اقدام علمی برای شروع فعالیت کارآفرینانه تقویت میشود. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نیز نشان میدهد که استفاده از رسانههای نوین از طریق تأثیرگذاری بر سایر متغیّرها (شاخصهای قصد کارآفرینانه) بهصورت غیرمستقیم بر قصد کارآفرینانه دانشجویان تأثیر داشته است.